Od kiedy w naszej rodzinie pojawiła się alergia, spożywanie posiłków poza domem przestało być beztroskim spędzaniem czasu. Restauracje, firmy cateringowe oraz domy znajomych czy rodziny (nie wspominając już o takich miejscach jak szkoła/przedszkole, miejsca rozrywki, a czasami nawet zwykła ulica w centrum miasta) zaczęły stanowić dla nas sferę ryzyka.

Choć Adam to dopiero 3 latek, wie, że ma alergię. Wie, że jak ma ochotę na lody to nie na zewnątrz i tylko z grochu, jak na mleko – to tylko roślinne, a galaretek zawierających żelatynę jeszcze nie zna. Nie czuje się inny, bo też inny nie jest – w naszej rodzinie wszyscy jemy podobnie i unikamy podobnych składników. Ale wraz z wiekiem pewnie dość szybko odkryje, że spożywanie posiłków na zewnątrz to również część kultury, to odzwierciedlenie tradycji i obyczajów dla ludzi z danego regionu, to nawet forma komunikacji. Jak mu przekazać, że te subtelności, ich sensoryczne poznanie, nie są dla niego? Komunikacja z dziećmi będzie na pewno tematem kilku kolejnych wpisów.

Wracając jednak do tu i teraz – dla rodziców, którzy mają dzieci z alergią lub sami są alergikami tworzymy pomocną przy dokonywaniu wyborów bazę lokali gastronomicznych (wkrótce wystartuje na naszym blogu). Baza będzie zawierała czytelny system przyznawania punktów ALERGEN – STOP, przydatny do obiektywizowania zbieranych opinii. Proszę również o podpowiedzi, szczególnie, jeśli uznacie, że jakieś miejsce zasługuje na szczególną uwagę ze względu na wysokie standardy związane z eliminacją alergenów. Bardzo chętnie to miejsce sprawdzimy i ujmiemy w naszej bazie.

Jednak pomimo znajomości miejsc, chciałabym zamieścić tu kilka praktycznych wskazówek, aby spożywanie posiłków na mieście miało szansę stać się bardziej bezpieczne. Oto one, choć z pewnością lista będzie się zmieniać.

1) Noś ze sobą nawilżone chusteczki

Dzieci często wkładają ręce do ust. Ta czynność nie kończy się wraz z przekroczeniem granicy 3 lat, ale trwa znacznie dłużej, co może prowadzić do przypadkowego spożycia alergenów. Zawsze posiadaj przy sobie nawilżone chusteczki, którymi możesz niezależnie od obsługi lokalu dodatkowo wytrzeć np. stół czy krzesła

2) Wiedz, czego unikać

Wybierz mądrze restaurację. Jeśli masz w rodzinie alergię na ryby, unikaj restauracji, w których są podawane ryby. Jeśli występuje u Was alergię na orzechy, rozważ unikanie azjatyckich restauracji. Jeśli masz poważną alergię na mleko lub soję i reagujesz nawet na zanieczyszczony sprzęt, może najbardziej rozsądnym wyborem okaże się restauracja wegańska. My nigdy nie planowaliśmy zostać weganami, ale dieta dziecka sprawiła, że to ten typ restauracji jest dla nas najbardziej odpowiedni (najbezpieczniejszy) i muszę przyznać, że jesteśmy zaskoczeni bogactwem i różnorodnością smaków tej kuchni.

3) Wybierz najlepszą porę posiłku.

Należy pamiętać, że w restauracjach panuje często bardzo duży ruch. Jeśli chcesz zadawać pytania to pomyśl o czasie, w którym obsługa nie będzie zbyt zajęta (wieczorowa pora w piątek lub sobotę to nie jest najlepszy czas na udanie się do nowej restauracji). Możesz również rozważyć odwiedzenie tego miejsca wcześniej i porozmawianie z obsługą w ciągu dnia, kiedy będzie więcej czasu.

4) Nie bój się zadawać pytań

Po wybraniu restauracji zadzwoń i zadaj pytania. Nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza jeśli podróżujesz. Jeśli nie możesz zadzwonić z wyprzedzeniem, poproś o menu i dokładnie je przejrzyj. Nie bój się być wnikliwym, nawet jeśli wydaje Ci się to być niestosowne. W Polsce istnieje ogromny brak świadomości, jeśli chodzi o zanieczyszczenia alergenami, których wystarczy śladowa ilość, aby wywołać potencjalnie ogromną reakcję. W naszym przypadku bardzo ważnym okazało się być pytanie o patelnie, czy czasem nie jest używana do smażenia mięsa czerwonego.

5) Jasno określ, czego należy unikać w przypadku konkretnego posiłku.

Pytając o potencjalną zawartość alergenów, spójrz na menu i wybierz tylko jedną pozycję. Znacznie łatwiej jest zidentyfikować potencjalne problemy z konkretnym posiłkiem niż spróbować znaleźć składniki wszystkich pozycji w menu. Współpraca z obsługą lokalu będzie przyjemna i najłatwiejsza, kiedy potraktujesz ją jak partnera.

6) Upewnij się, że istnieje komunikacja między obsługą na sali a osobami przygotowującymi posiłki

Manager jest odpowiedzialny za znajomość lokalu. Poproś managera o rozmowę z kucharzem lub poproś szefa kuchni o rozmowę z Tobą. Oczekując na podanie dania pamiętaj, aby powiedzieć kucharzowi o alergiach pokarmowych – nawet jeśli rozmawiałeś już z menedżerem – aby upewnić się, że wiadomość jest przekazywana każdym kanałem. Pomocne mogą okazać się np. zalaminowane karty, przekazane obsłudze, które wskazują, na co uczulone jest dziecko. Nie licz jednak, że one wystarczą – zawsze najlepiej porozmawiać z personelem restauracji.

7) „Nie wiemy”.

Rozważ odpowiedź obsługi „nie wiemy” jako czerwoną flagę.  Nie ryzykuj spożycia czegoś, gdy nie masz pewności co do jego składu.

8) Zawsze noś przy sobie epinefrynę.

Nie ryzykuj jedzenia w restauracji, jeśli nie posiadasz przy sobie epinefryny

9) Powracaj do restauracji, które okazały się pomocne.

Jeśli miałeś dobre doświadczenia w restauracji, daj o tym znać kierownikowi zmiany. Będą Cię pamiętać następnym razem. Bądź hojny w kwestii napiwku, jeśli kucharz wykonał dobrą robotę. Jest to tego warte. Podczas następnych wizyt w tych samych restauracjach, nigdy nie zakładaj, że to, co zadziałało poprzednim razem, zadziała ponownie bez dialogu związanego z alergiami pokarmowymi. Na przykład po powrocie po pewnym czasie do ulubionego miejsca możesz zechcieć powiedzieć: „Jedliśmy tu wiele razy w przeszłości i mieliśmy bardzo dobre doświadczenia, ale chcielibyśmy się upewnić, czy nie zmienił się skład dania, że nie dodali Państwo nowego składnika”.

10) Podczas podróży dobrym wyborem mogą być restauracje sieciowe.

Jeśli odwiedzasz z dzieckiem lokalną restaurację sieciową lub franczyzową, masz duże szanse na znalezienie tej samej restauracji podczas podróży. Jeśli jest to franczyza, musi używać tych samych produktów we wszystkich swoich restauracjach, co może być dużą zaletą. Jednak niczego nie zakładaj z góry: zawsze pytaj

11) Restauracje serwujące gotowe potrawy, przygotowywane w innej lokalizacji

Personel może nie posiadać dokładnej listy składników gotowego produktu. Ponieważ potrawy nie są przygotowywane tam od podstaw, nie możesz poprosić szefa kuchni o usunięcie problematycznego składnika. Radzimy unikać takich miejsc.

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się Wam przydatne. Jeśli tak, to udostępniajcie link i dzielcie się tą informacją z innymi osobami z alergiami.